Sve lektire na jednom mjestu,prepričane lektire
Koraljna vrata lektira za skolu Lektirus
PAVAO PAVLIČIĆ:
Sadržaj:
Krsto Brodnjak, filolog iz Zagreba, dolazi na Lastovo na poziv svećenika
koji je pronašao "baul" sa starim spisima. Brodnjak svoj dolazak na
Lastovo doživljava i kao bijeg od stvarnosti, sumorne svakodnevnice –
bolesna supruga, brak koji to više nije... Na putu k hotelu susreće dječaka
Irfana koji je pobjegao od kuće iz Banja Luke. Taj će susret obilježiti
čitavo njegovo putovanje na Lastovo. Odvodi ga sa sobom u hotel. Dječak
je ostavio majku koja živi s policajcem, nakon tragične smrti Irfanova oca.
"Bavul" je donio zaboravljene, u našoj književnosti izgubljene, spise u
plavim fasciklima uvezanim vrpcom: Kačića, Katančića, Palmotića,
Đurđevića i Gundulića. Na dnu bavula s mirisom lipe ležao je original
rukopis "Osmana". Rukopis je bio cjelovit, nisu nedostajala pjevanja kako
se to u književnosti mislilo, koja je kasnije dopisao Mažuranić. U susjednoj
se sobi počela gušiti Tera, župnikova domaćica. Krsto je na brzinu spasi i
primjeti da je po njoj sve puno žutog lipovog praha kojim su bili prekriveni
spisi u bavulu. Irfan dovede doktoricu Zoru. Teri su takvi napadaji bili
česti, imala je tumor na mozgu velik kao jaje. No, nakon ovog napadaja
Tera je ozdravila, naglo i potpuno, na rengenskoj snimci tumora više nije
bilo.
Prah raspadnutih stranica Osmana koji je ostajao na rukama, bio je
ljekovit. A nakon što se slučajno našao u Tere, ona je poput virusa nosila
zdravlje i uskoro je čitavo Lastovo zahvatila epidemija zdravlja. Krsto i
Zora nisu ispočetka vjerovali "čudu". Krsto je pokušao kod stare Filice
"likarke", koja je u svojoj konobi čuvala taj baul, iznaći odgovor, no to je
bilo uzaludno. Filica nije o ljekovitom Osmanu znala ništa. Jedina bolesna
osoba u selu bio je Pelegrin, pomorac, s virusom AIDS-a. Mještani su
organizirali hajku na Pelegrina, no on im je uspio pobjeći. Oni nisu željeli
više ni jednu bolesnu osobu u blizini. No, bolesna su bila djeca, njih virus
zdravlja nije napadao. Nakon što je don Špiro imao napadaj perforacije
čira i poslan je helikopterom u Split, na Lastovo se vratio zdrav. Pred brod
kojim se trebao vratiti don Špiro, išli su Krsto i Irfan. Prišao im je i Onte,
bibliotekar u Zagrebu koji je nedavno došao kući na Lastovo potpuno
psihički rastrojen. Onte otkriva da mu je poznat Krstin dolazak na Lastovo
i da nije prvi, točnije već su mnogi dolazili zbog stare književnosti. "To su
sve bila važna otkrića i sve ih je pojeo mrak." Bio je to prvi nagovještaj
negativnog.
Krsto i Zora postali su ljubavnici, dva urbana bića izgubljena u maloj
otočkoj sredini. Zora nije vjerovala u čuda, bila je praktične naravi. Nije
mogla objasniti promjene, ali u ljekovitog Osmana nije vjerovala, posebno
nakon analize praha koja nije pokazala ništa. Potom se Irfan razbolio i
Krsto i Zora su ga bezuspješno pokušavali izlječiti.
Onte je ponovo isplivao u stvarnost, pojavljuje se kao nečista savjest u
romanu. Zna da se radi o Gundulićevu Osmanu, ali tvrdi da ga cijelovitog
nitko nikad neće pronaći. Da je čitav, ep bi bio savršen. A na ovom svijetu
ne smije nita biti savršeno, pogotovo ne ljudsko dijelo. Približio bi se
Bogu, ne bi mu bilo mjesta na ovom svijetu, a onda, možda ne bi više bilo
ni svijeta. Don Kuzma je bio stari svećenik, jedan iz bratovštine koji je
znao sve o bavulu. On je rekao Onti da je sva istina oko njega, samo
treba znati gledati. A onda je Onte otišao u Zagreb. Krsto nije znao hoće li
on širiti virus AIDS-a ili zdravlja.
"Bez tradicije nema ničega, ne zato što se mora poštovati ono što je bilo,
nego zato što iz nje proizlazi ono što je sad." Hrvatska književnost je
prihvatila Osmana s "rupom". Zar ne bi i ona bila posve drugačija da je
Osman cijelovit? Ne bi li Hrvati bili drugačiji da se zasnivaju na cijelovitom
Osmanu? I što ako se to sad objavi? Hoće li on utjecati time na promjene?
Hoće li se pojaviti agresija? Ima li on ili itko drugi pravo na to? Takve
dileme muče pisca, a može se sve to shvatiti i šire: koliko je dobro uistinu
dobro?
Ljudi su bili sve zdraviji i to se čudo pojavljivalo sve više. Koliko je to
dobro i može li to postati i loše, biti toliko zdrav i tražiti da su svi oko tebe
zdravi.
Policajac je pozvao Krstu na drugi informativni razgovor. Irfanova majka
je svog milicajca ubila sjekirom na spavanju. Maloga još nije trebalo
vraćati u Banja Luku. Na razgovor ga je ustvari zvao don Kuzma koji je
otputovao u posjet sestri. Kuzma ga je upozorio da postoji razlog zašto ti
spisi nisu i prije objavljeni - odgovor leži u crkvi. Treba znati samo dobro
gledati.
Lastovčani su se pomamili ne samo za zdravljem, nego i za čistoćom. Sve
su dezinficirali i odlučili su protjerati s otoka sve bolesne, uključujući i
Pelegrina. Krsto odlazi u crkvu i pronalazi odgovor. Na slici spaljivanja
svetog Lovre, u plamenu iza njega, na slici su bila koraljna vrata i kroz
njih su provirivale nečiste sile. Virus AIDS-a, a možda preko Osmana i
virus zdravlja djeluje preko krvi. On kroz vrata krvi ulazi u tijelo, kroz
koraljna vrata, a iza tih vrata cere se demoni koji uzvisuju zdravlje i
progone invalide na osamljena mjesta. Na slici se jasno vidjelo da podno
svetog Lovre gore papiri sa stihovima:
"Proz nesreće sreća iznosi,
iz krvi se kruna crpe,
a oni kijeh se boje mnozi
strah od mnozijeh i oni trpe."
Krsto razmišlja da li svatko tko pronađe Osmana završi kao sveti Lovro i
da li ta sudbina čeka i njega? Umro je don Kuzma tog poslijepodneva na
Lastovu. Krsto je u općinsku gustirnu ulio epruvetu s Pelegrinovom krvlju.
Kad ga već protjeruju s otoka, nek se i zaraze, bar malo jer su previše
zdravi.
Irfanovo zdravlje je bilo sve teže i Zora je odlučila pomoći mu s prahom.
Krsto nije htio jer je to virus, od toga ljudi pretjeruju. Filica je te noći
travama izvukla Irfanov život. Krsto ju je zamolio ne bi li uzela natrag
svoj bavul. Filica je to držala najnormalnijim i odmah rekla da će u konobi
na njemu rasprostrijeti trave.
Pokladni je utorak. Lastovčani u povorci idu, a na čelu je mesopust. Krsto
je osjetio potrebu za bijegom s Lastova. Zdravlje je bilo opasno, a možda
se već proširilo i na kopno. A ako savršenstvo zahvati zemlju, što će biti?!
S druge strane, zar ljudi ne tragaju izbezumljeno za bilo kakvim
savršenstvom, zar ne teže biti zdraviji, jači, moćniji... onda je zemlja
odavno zaražena. Pust je spaljen. Slika je asocijacija na sliku svetog Lovra
i Krsto baca u plamen original cjelovitog Osmana.
Oproštaj sa Zorom, ženom koju voli i koju će uvijek voljeti. Prah, pepeo
Osmana, sakupio je u džep (bio je to pijesak) i prosuo ga u more, u vjetar, s hidroglisera. A dolje na dnu nalaze se polja koralja, purpurna i
tiha.
"Neka pepeo potone do njih, i neka prođe, neka zauvijek prođe kroz
koraljna vrata."
Krsto Brodnjak vraća se u Zagreb bez pronađenih pjevanja Osmana, u epu
i dalje ostaju dvije rupe, kao što se i on vraća s dvije praznine u srcu:
jedna je Irfan i na čas doživljen osjećaj očinstva, a druga je Zora,
pronađena i zabranjena ljubav.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar