Kanconijer Prepricana Lektira za skolu Lektirus



Pisac FRANCESCO PETRARCA:

Bilješke o piscu:
Franceco Petrarca, talijanski pjesnik i latinski pjesnik, roden je 20.7.1304.
u Arezzu. Umro je 18. - 19.7.1374. u Arqua kraj Padove. Sin je
prognanoga firentinskog notara koji se 1312. preselio u Avignon, tadašnje
papinsko sjedište. Studira pravo u Moutpellieru i Bologni (1323.).
Sprijateljio se s velikim suvremenikom Boccacciom, koji u njemu vidi
duhovnog vodica. Na Veliki petak, 6. ili 10.4.1327. zagledao se, kako sam
tvrdi, u plavokosu i crnooku ljepoticu Lauru i ostao joj zauvijek odan, pa i
nakon njezine smrti (1348.), iako mu ona nije uzvracala ljubav. Njoj u
slavu napisao je "Rasute rime". Njegova poznatija djela su Kanconijer,
Africa, Moja tajna.
Lassare il velo o per sole o per ombra

Nosite, gospo tu koprenu krasnu
na suncu i u sjeni,
otkad žudnju vidjeste u meni
s koje mi svako ino htijenje zgasnu.

Dok slatke misli u sebi sam krio,
što željama su slomile mi pamet,
lice vec vidah samilošcu sjati;
al kad vas Amor upozori na me,

Kose je plave veo obavio,
a nesta pogled koji ljubav prati,
Što vrh sveg od vas žudah sad mi krati

taj veo tako kleti,
što, na smrt moju, i zimi i ljeti
ociju divnih krije svjetlost jasnu.

Analiza:
Pjesnik primjecuje da ga Laura ne voli. Laura je odbila Petrarcu kada je
vidjela da ju on voli. Pjesnik je to prikazao tako da je rekao kako se je ona
veom sakrila. Tim veom je sakrila svoje oci koje pjesniku najdraže kod
Laure. Pjesnika su najviše privlacile njene oci, koje su njemu bile poput
sunca (svjetlost koja mu daje život, snagu...). Stilske figure koje se
pojavljuju su metafora i epitet.

Nema komentara:

Objavi komentar

Komentiraj koristeci facebook

Pročitaj više