TRI SESTRE lektira za skolu

ANTON PAVLOVIČ ČEHOV:

TRI SESTRE


Prepricana lektira za skolu

Bilješke o piscu:

Anton Pavlovič Čehov rođen je u Taganrogu u Ukrajini 1860. godine.

Rođen je u trgovačkoj obitelji. Nakon gimnazije u rodnom gradu se

upisuje na Medicinski fakultet u Moskvi, te se kao student počinje baviti

pisanjem. Završava fakultet i postaje liječnikom. Kroz cijeli život se borio

sa oskudicom i završio kao srčani i tuberkulozni bolesnik. Putovao je na

otok Sahalin istraživati životne uvjete kažnjenika, ali se nije bavio

politikom. Ženi se glumicom O. L. Knipperovom. On je pripovjedač,

novelist i dramatičar, a po zanimanju liječnik. Najbolja njegova djela su

novele i pripovijesti. Surađivao je s velikom opernim redateljima.

Svoj plodonosni i stvaralački život završava 1904. godine, gdje umire u

lječilištu Badenweiler. Čehov je među ostalim poznat kao dramski pisac i

tvorac antiteatralnog kazališta i psihološke drame, te je uvelike djelovao

na kasnije generacije pisaca, kako u Rusiji tako i van Rusije.

Njegova poznatija djela su: Tri sestre, Galeb, Ujak Vanja, Čovjek u futroli,

O ljubavi, Zaručnica, a prožeta su humorom i blagom ironijom. Pisao je i

kraće humoreske u kojima je prikazivao obične ljude koje je društvena

sredina izobličila i otuđila. Oblikovane su drugačijom tehnikom od načina

pisanja ruskih realističkih pripovjedača. Kod njega nema junaka, nema

velikih zbivanja, nema zamršene fabule. U novele unosi lirske digresije,

glazbene elemente i obični jezik. Pisao je drame komičnih jednočinki,

a kasnije sa više činova. Tako je Čehov postao primjerom modernoga

impresionističkog dramskog pisca koji je utjecao na razvoj moderne

dramske književnosti.



Vrsta djela:

Drama



Tema:

Traženje smisla života, mašta i stvarnost, čežnja za boljim životom.



Mjesto radnje:

Radnja se događa u gubernijskom glavnom gradu.



Vrijeme radnje:

Negdje u 19. stoljeću.













Struktura djela:

Drama u četiri čina u kojoj se događaji odvijaju mirno i glatko bez većih

preokreta. Zasniva se uglavnom na samim likovima i njihovoj tragičnosti,

sa osjećajem bespomoćnosti i beznadnosti, koja samo kazuje kako nema

promjene unatoč vječitom optimizmu i njegovoj priči o svijetloj

budućnosti. Drama je svojevrsna analiza socijalnih, moralnih i psiholoških

sastavnica. Tri sestre utjelovljuju ljepotu, profinjenost, obrazovanost,

duševno bogatstvo i želju za osmišljenim životom, no one se podvrgavaju

kapricioznoj ženi svoga lijenoga brata, nemoćne da pomognu same sebi,

a kamoli jedna drugoj.



Problematika koja se obrađuje u djelu:

 - Opisuju se odnosi među likovima koji izražavaju svoje raspoloženje.

 - Dramska atmosfera i prizori ostvareni monolozima i dijalozima.

 - Neobičnost dramskog raspleta.

 - Govor likova na sceni, kao da se nikada i ne slušaju.

 - Postizanje scenskog razgovora.

 - Prividno dezorganizirani sistem replika, uzdaha, plača i pauza prekida se

   mnogobrojnim lirskim usklicima.

 - Kraj drame nije tradicionalni rasplet već nečujno umiranje nečega s

   nagovještajem i čežnjom za srećom.

 - Osjećaj bespomoćnosti i beznadnosti, te filozofija pasivnosti.

 - Likovi drame su opsjednuti budućnošću, svi se tuže, a nitko nikome ne

   pomaže.



Inspiracija iz sličnog djela:

Opisivanje karakternih likova, analiza životne sredine i promatranje

ljudske duše te objektivno opisivanje događaja u prirodi zbivanja

ljudskih osjećaja. Po stilu njegovog pisanja moderne drame zauzima

istaknuto mjesto uz Strindberga.



O djelu:

Okosnicu drame čini priča iz života triju sestara Prozorov - Olge, Maše i

Irine, koje nakon smrti oca pukovnika ostaju živjeti s bratom Andrejem u

provincijskom garnizonskom gradiću, pokušavajući se vratiti u Moskvu

gdje su rođene i stekle obrazovanje. No Andrejeva žena Nataša i njen

ljubavnik, utjecajni Protopopov, potpuno istjeravaju sestre iz njihovog

doma i potpuno zavladaju njima. Prekrasan dom pun ljepote, glazbe i

zanimljivih ljudi pretvara se u malograđansku kuću ispunjenu bračnim

lažima, gramzivošću i nečovječjem (odnos prema staroj dadilji Anfisi).

Irina, istjerana iz djevojačke sobe, najprije prelazi u Olginu, potom se

Olga preseljava sa Anfisom u iznajmljeni stan pri gimnaziji u kojoj radi,

a Irina odlazi raditi kao učiteljica nekuda daleko. Tri sestre na kraju drame

ostaju pod vedrim nebom, s iskrom nade da će jednom vidjeti rodnu

Moskvu, ali bez realne šanse da to i ostvare. Moskva je prostor duše triju

sestara, čarobno rješenje svih problema, Moskva je budućnost u kojoj će

otpočeti pravi život, jer je sadašnji samo san i privremeno stanje.



Čehovljeve tri sestre utjelovljuju ljepotu, profinjenost, obrazovanost,

duševno bogatstvo i želju za osmišljenim životom. No one se šutke

i bez pogovora podvrgavaju ženi svog lijenog brata, nemoćne da pomognu

same sebi, a kamoli da jedna drugu zaštite.



U samoj drami nema izrazitih vanjskih dramskih događaja.

Generalske kćeri, tri sestre – Olga, Maša i Irina, moskovljanke,

preselile su se u pokrajinski grad, u kojem provode monoton i jadan život.

Olga radi kao učiteljica u gimnaziji, osamnaestogodišnja Maša udaje se za

profesora Kuligina i otkriva njegovu bijedu i sićušnost. Najmlađa Irina radi

na brzojavu i nezadovoljna je svojim poslom.



Tri sestre imaju i brata Andreja koji ima znanstvenih ambicija i želi dobiti

mjesto na sveučilištu. Kada mu se ukaže prilika ženi se glupom, škrtom i

indiskretnom ženom Natalijom.



U prvom činu okosnicu dramske radnje čini slavlje Irinina imendana.

U kuću dolaze vojni časnici Tusenbach, Soljoni, Fedotik, Rode i vojni

liječnik Čebutikin, te novo lice časnik Veršinjin.



U drugom činu gotovo i nema vanjskog događanja. Svaki lik živi svoj

život: Irina živi životom nezadovoljne telegrafistice, Maša se opija,

Olga je postala ravnateljica u školi, Andrej živi pod ženinom papučom i

radi u okružnoj upravi.



U trećem činu prikazana je sumorna noć u domu triju sestara i stanja u

kojima se likovi nalaze: Čebutikin pije, Andrej je kartaš, Irina traži izlaz u

udaji za staroga Tusenbacha, Maša besciljno voli Veršinjina.



U četrvrtom činu odlazi vojna jedinica, Andrej jede guščetinu s kupusom,

Nataša ljubaka s njegovim šefom, Tusenbach pogiba u dvoboju.



U završnom prizoru zagrljene sestre se pitaju u čemu je smisao daljnjeg

života.





























Sadržaj:

Prvi čin

Drama započinje jednog sunčanog, prazničkog, svibanjskog prijepodneva.

Irina - slika ljepote, mladosti i proljeća - u bijeloj haljini, slavi imendan.

Sestra Olga, iako već umorna od života, napornog rada i brige za obitelj

koju je preuzela nakon očeve smrti, razumije Irinin zanos i sve svoje nade

polaže u nju. Maša ih obje provocira zviždanjem nekog napjeva,

odaginjući misli o svom braku u kojem nije zadovoljna, te o svojoj

uzaludno potrošenoj mladosti.



Među gostima slučajno će se pojaviti Nataša, koju će Andrej u svojoj

nespretnosti brzopleto zaprositi. Dolazak među ove otmjene i obrazovane

ljude duboko je frustrira, ona drhti kao školarka, ali ne od djevojačke

sramežljivosti kako to naivni Andrej tumači, nego zbog bolnog i

neizbrisivog osjećaja manje vrijednosti koji je ponižava. Olga je iskreno

zaprepaštena Natašinim neukusnim zelenim pojasom i za tu malu

neprijatnost ova će joj se osvetiti. (Istjerujući Irinu iz kuće ona će na

kraju drame zlopamtilački i zlurado dobaciti kako joj pojas ne pristaje...)



Drugi čin

I drugi čin započinje u slavljeničkom duhu - vrijeme je poklada i svi se

raduju dolasku maškara i velikoj kućnoj zabavi s glazbom i plesom.

Ali Nataša, koja se u međuvremenu udala za Andreja, zabranjuje zabavu

koja nije po njenom ukusu, tobože zbog bolesti sinčića Bobika; iako će

odmah potom sama otići na noćnu vožnju sa svojim ljubavnikom

Protopopovim.



Treći čin

Treći čin, koji u klasičnoj drami donosi vrhunac zapleta, odvija se u znaku

požara koji bukti negdje u gradu, ali ima duboko simbolično značenje u

drami. Gori dom Prozorovih iako nije zahvaćen požarom - izgorjeli su

vjera, entuzijazam i nade sestara u budućnost. Majstorski se isprepliću

vanjska i paralelna unutarnja radnja. Vatrena stihija s ulice prijeteći

obasjava sestre koje su upravo saznale da je Andrej prokockao kuću i

založio je, i s bolnom se nostalgijom prisjećaju nada koje su polagale u

brata. I dok je cijeli grad na nogama, on nezainteresirano svira svoju

violinu.



Nataša se navodno brine da joj sin Bobik i njena mala kći Sofčica ne

dobiju influencu; također želi da stara dadilja Anfisa ode iz kuće ("želi red

u kući"), smatra ju seljankom kojoj je mjesto upravo na selu.

Najrealnija i najživotnija među sestrama, Maša, jedina je od početka

svjesna Natašine pogubnosti i bratove ništavnosti.



Katastrofična atmosfera trećeg čina počiva na nizu detalja.

Čebutikin se propio jer nije uspio spasiti neku ženu na umoru, osuđuje

sebe zbog svoje nesposobnosti. U takvom pripitom stanju nehotice razbija

sat - sestrama dragu uspomenu na pokojnu majku, ali i na Moskvu.

I za njega je to znak gubitništva, jer je pokojnica jedino svjetlo iz njegove

prošlosti (naime, Čebutikin je volio majku triju sestara).

Kuligin na koljenima prikuplja krhotine kao što pokušava prikupiti ostatke

svoga braka s Mašom nakon njezine veze s Veršinjinim. U ovom činu Maša

i priznaje sestrama svoju ljubav prema Veršinjinu. Andrej traži od Olge

neki zagubljeni ključ, još uvijek nesvjestan da je izgubio ključ do njihovih

srca. I drugi su ključevi izgubljeni. Irina uspoređuje svoju dušu sa

zaključanim klavirom čiji je ključ izgubljen. Sve su njihove vrline, talenti i

znanja pod bravama čijih ključeva nema, pa su stoga i neupotrebljivi.

Irina pristaje udati se za Tusenbacha iako ga ne voli i jako joj je ružan i

neugledan; no ona ga ipak dosta poštuje. Njen jedini cilj ostaje otići u

Moskvu.



Četvrti čin

Soljoni je stao "peckati" baruna Tusenbacha, jer su zapravo obojica

zaljubljeni u Irinu; Tusenbach je uvrijedio Soljonija i ovaj ga poziva na

dvoboj. Barun u tom dvoboju pogiba, a stari liječnik Čebutikin je u svemu

tome samo pasivni promatrač koji nije ništa učinio kako bi spriječio dvoboj

koji je značio sigurnu smrt za jednog od sudionika. Nakon ovoga Čebutikin

odlučuje otići i planira se vratiti za godinu dana, kad već bude u mirovini.



Irina je u međuvremenu položila učiteljski ispit te će potražiti novi posao.

Prvo je radila kao telegrafistica, a zatim u gradskoj upravi i mrzila je te

poslove osjećajući da joj život samo prolazi, a ona svakim danom

propada. Sada je ostala i bez Tusenbacha kojeg je već bila prihvatila kao

muža.



Olga je postala upraviteljica i skupa sa Anfisom se preseljava u iznajmljeni

stan kraj gimnazije. Kuligin je postao inspektor i, slijedeći svog direktora,

obrijao brkove. Maša u tome vidi samo izraz njegove slabe osobe i

nemoći. Veršinjin isto odlazi, a žena i njegove dvije kćeri ostat će u gradu

još dva mjeseca, pa on moli Olgu da se, ako bude potrebno, pobrine za

njih.



Poput jeke odzvanja niz opraštaja i odlazaka u činu raspleta:

brigada odlazi iz grada, Tusenbach iz života, a sestre zauvijek iz svoga

doma. Nataša nestrpljivo i zapovjednički obilazi kuću izdajući zapovijedi

o promjenama. Najprije daje posjeći jelovu aleju i javor koji su bili ukras

kuće.



Jasan jesenji dan rastanka ne donosi samo tugu i melankoliju,

nego sugerira i životnu zrelost i svijest o stečenom iskustvu.

Nada u budućnost nije potpuno ostavila sestre, ali do dana kad će njihova

stradanja dobiti neki smisao treba živjeti i raditi. Vesela glazba koja prati

finale rasplamsava iskrice nade da će smisao života možda ipak biti

dokučen (Olgino ponavljanje "Da nam je znati, da nam je znati!").

Dok se na početku činilo da su sestre sposobne započeti svaka svoj život,

na rastanku se zbijaju kao nikad. Izgubivši snagu i samopouzdanje

doimaju se "ne kao tri jedinke, nego kao tri trećine jedne cjeline".

Otrežnjenje je najzamjetnije na Irini koja sama odlazi u nepoznato,

nezaštićena nježnom ljubavlju sestara i pažnjom udvarača.



Drama ostaje nekako nedovršena, a budući život likova tajna o kojoj

gledatelj može nagađati.



Analiza likova:

Olga

Najstarija od triju sestara (28) koja je preuzela brigu o obitelji nakon

očeve smrti. Ona radi kao učiteljca u gimnaziji i puno je opterećena

poslom. Misli kako je već sve iskusila u životu i kako je on za nju zapravo

gotov i izgubio neki smisao. Jedino je pokreće želja za Moskvom.



Maša

Udala se sa 18 godina i tada je mislila da je njen muž najbolji i

najpametniji, no danas shvaća kako ništa od toga nije istina,

on je samo dobroćudan. Brak s Kuliginom ju ne ispunjava,

u njemu nema ljubavi, barem ne s njene strane. Kad upozna

Veršinjina u njoj se budi ljubav za kojom je već dugo vremena žudjela.

Zavoljela je njegovu osobu i njegovu sudbinu, sudbinu sličnu njenoj

- čovjeka nesretnog u braku.



Irina

Najmlađa od sestara (na početku drame ona ima 20 godina).

Posao koji radi ne ispunjava je pa polaže učiteljski ispit i odlučuje

potražiti posao negdje daleko i zato odlazi od kuće. Ona je lijepa i

ima nekoliko udvarača među kojima je najuporniji Tusenbach te Soljoni.

Ona i ne pomišlja na udaju s njima jer joj je glavni cilj jednom se vratiti u

Moskvu. Plaši se prolaznosti i ispraznosti života, pati jer je njeno veliko

znanje zapravo bespotrebno i ono se s vremenom samo topi. Na kraju se

odlučuje udati sa Tusenbacha jer ga ipak dosta poštuje.



Andrej Sergejevič Prozorov

On je projekcija svih sestrinskih ambicija, od potencijalnog se

znanstvenika i sveučilišnog profesora preobraća u kartaša i papučara.

Nakon smrti strogog oca Andrejeve se ambicije brzo tope, on se opušta i

rasplinjava tjelesno i moralno. On je nezainteresiran za postizanje ikakvih

uspjeha i zapošljava se kao mali činovnik u lokalnoj upravi kojoj je na čelu

ženin ljubavnik. Pred sestrama glumi da je zadovoljan svojim životom,

no zapravo nije. Iako blag na riječima i krasnorječiv kad govori o

budućnosti, svojim postupcima izdaje sestre, a priče o budućnosti su

samo alibi za bijeg od stvarnosti i vlastite nesposobnosti. On je naličje

slike o socijalnom i duhovnom padu obitelji Prozorov.



Natalija (Nataša) Ivanovna

Andrejeva žena koju naprosto frustrira intelektualna superiornost

njegovih sestara. Na račun svoje djece ona doslovce okupira kuću,

prostoriju po prostoriju dok napokon neposredno ne izbaci sestre iz

njihova doma. Želi da joj svi budu podređeni i odmah nakon udaje

preuzima "glavnu riječ" u kući; tako seljaka sestre iz njihovih soba te

želi izbaciti staru dadilju, a odlaskom sestara već ima nove planove oko

preuređenja kuće.



Fjodor Iljič Kuligin

Gimnazijski profesor, Mašin muž. On je dosadni i ograničeni formalist koji

na svaku pojavu, banalnu i ozbiljnu, reagira poučno "kao da je na satu

latinskog". Preko Mašine nevjere prelazi bez riječi, jer je ona ostankom s

njime sačuvala bračnu formu.



Aleksandar Ignjatjevič Veršinjin

Potpukovnik, zapovjednik baterije. U svakodnevnom životu do grla je

uronjen u dužnosti časnika i oca problematične obitelji u kojoj žena

prečesto pokušava počiniti samoubojstvo. Neuspješan privatno i

profesionalno (podređeni mu se časnici naočigled ubijaju), on se odaje

filozofiranju o dalekoj budućnosti. Oduševljenje sestara njegovim

dolaskom motivirano je saznanjem da on dolazi iz Moskve, čak iz

ulice u kojoj su one odrasle. Odatle bliskost i želja da mu se povjere.

On plijeni njihovu pozornost pričama o sretnoj budućnosti kad će većina

ljudi biti divna kao sestre Prozorov. Općenito, ispunjenje svih svojih želja

Veršinjin vidi tek u dalekoj budućnosti, tako je smisao svog njegovog rada

izgradnja budućnosti za nove naraštaje.



Nikolaj Ljvovič Tusenbach

Barun, poručnik. Zapravo je jedini lik koji želi promijeniti nešto

u svom životu; drži da čovjek treba raditi za sebe i svoju bolju

sadašnjost, pa nakon pet godina službe daje otkaz i odlučuje raditi.

Pozitivnom promjenom u svom životu smatra Irinin pristanak da se uda

za njega, ali, nažalost, to nije dočekao zbog svog tragičnog završetka.



Vasilj Vasiljevič Soljoni

Kapetan štaba. On je jedan od mnogih ruskih časnika koji svoje

postojanje dokazuje samo u dvobojima, redovito pritom ubijajući bolje

od sebe. On je isfrustriran i ljubomoran na uspješnije od sebe, kao npr.

na Tusenbacha koji je uspio pridobiti Irinu.



Ivan Romanovič Čebutikin

Vojni liječnik star oko 60 godina. Čebutikin u ovoj drami nije

samo dobrodušni senilni starčić, nego i neodgovoran i opasan čovjek:

on neposredno skrivljuje Tusenbachovu smrt, a i jedna pacijentica umire

zbog njegove neozbiljnosti i nesposobnosti.



Aleksej Petrovič Fedotik

Potporučnik



Vladimir Karlovič Rode

Potporučnik



Anfisa

Starica od 80-ak godina koja već trideset godina radi kao dadilja u obitelji

Prozorovih. Tri sestre jako su vezane uz nju, dok je Nataša, kao seljanku,

samo želi izbaciti iz kuće.



Ferapont Spiridinovič

Stari podvornik kod zemske uprave.







Lektire - download lektira:

www.lektire.org

Nema komentara:

Objavi komentar

Komentiraj koristeci facebook

Pročitaj više